Omgaan met weerstand: het gevecht voor de goede zaak

Datum: 09-02-2009

Omgaan met weerstand: het gevecht voor de goede zaak

Een paar keer per jaar houdt C3 klantbijeenkomsten voor projectmanagers. Tijdens zo’n bijeenkomst ontstaat naar aanleiding van een projectbespreking de discussie over weerstand bij verandering. Wat blijkt: minder ervaren projectmanagers proberen de weerstand te ontlopen; ervaren projectmanagers zoeken de weerstand juist op. Een zeer ervaren projectmanager legt uit hoe ze gebruik maakt van weerstand. Als je iets nieuws wilt maken, dan zijn er altijd open eindjes. Een ander proces van aanmelding van de patiënt, de invoering van workflow management met signalering dat een handeling nog niet is uitgevoerd, een nieuwe inrichting van het gebouw vanuit principes van de helende omgeving. Het maakt niet zoveel uit wat de opdracht van de projectmanager is, je kunt niet alles voorzien en weten.

Om die lacune op te vullen is het verstandig gebruik te maken van de inzichten die in de organisatie aanwezig zijn. Nu kan je niet iedereen consulteren. Dus gaat de projectmanager op zoek naar ‘criticasters’. Zij kunnen de plannen uitermate goed fileren. Wordt het kind met het badwater weggegooid? Wat zijn de zwakten in het plan? Maar ook: hoe zou het beter kunnen. Want deze criticasters zijn ook de constructievellingen die meedenken in de oplossingen.

In de hier beschreven situatie wordt tijdig gebruik gemaakt van mogelijke weerstanden. Met als voordeel dat de criticasters meestal de grootste supporters van de nieuwe plannen worden. Maar niet in alle situaties is weerstand voorafgaand aan de uitvoeringsfase te mobiliseren. Heel vaak komt de weerstand toch juist aan het begin van de uitvoeringsfase. Dan komt het erop aan om te observeren en te bekijken om welk type weerstand het gaat.

Als je goed kijkt en onderzoekt, is te achterhalen wat de beweegredenen van iemand zijn, om boos te worden, agressief te reageren of de aanval in te zetten. Bij het gevecht om de goede zaak, komt weerstand voort uit energie: het kan beter! Als je die energie weet te bereiken en met de suggesties je voordeel kunt doen, dan wordt de uitvoering van de plannen er alleen maar beter van.

Tot slot vier tips:

1. Laat je niet afleiden door (negatieve) emoties over de verandering; ze horen erbij.

2. Onderzoek de achterliggende redenen voor de emoties.

3. Als emoties vanuit grote betrokkenheid worden geuit, maak dan gebruik van de energie.

4. Probeer samen naar verbeteringen te speuren. De plannen worden er robuuster van en de uitvoering heeft er baat bij.

Laat een reactie achter