Spaghetti kammen

Datum: 11-07-2011

Spaghetti kammen

In mijn vorige blog schreef ik al over onze vrijdagontmoeting. Voor de dames kwamen hadden we een gesprek over onze wijze van marktbenadering. We namen door wat we zoal doen en hoe effectief dat is. Bij dit soort gesprekken is een steeds terugkerende vraag: is voor onze (potentiële) klanten duidelijk wat we doen, wat we voor hen kunnen betekenen?

‘Wij kammen de spaghetti’ was mijn paradoxale antwoord. Doodse stilte aan tafel tot iemand vroeg wat ik daar mee bedoel. Het antwoord is simpel.
Een belangrijk deel van ons werk is om complexe problemen uit elkaar te halen en terug te brengen tot overzichtelijke en hanteerbare proporties. Niet door te simplificeren of de werkelijkheid te verengen tot één model. Maar door de verschillende dimensies en hun samenhang te laten zien. Zo bespraken we een voorbeeld van een opdrachtgever, die worstelde met een heel ingewikkelde doelgroep van meer dan 300 cliënten, waar hij geen raad mee weet. Onze ‘ontknoping’ liet zien dat het voor 250 goed geregeld was maar dat er voor 50 cliënten met een specifieke vraag een oplossing nodig is. Dat is een heel andere oplossing dan eerst voor die 300 bedacht. Dat levert bij de opdrachtgever een gevoel van opluchting. Nu is het probleem te overzien en op te lossen.

Zo zijn er veel voorbeelden te noemen, waar wij iets ingewikkelds uit elkaar halen en het voor de opdrachtgever inzichtelijk en hanteerbaar maken. Dat bedoelde ik vrijdag met het beeld van de spaghetti, we halen iets ingewikkelds uit elkaar en leggen het ordelijk weer neer.

Nu ik dit schrijf denk ik dat er nog een mooiere zin is ‘Wij ontknopen voor u’, wij ontwarren een onoverzichtelijke kluwen en weten het draadje te vinden om de zaak te ontrollen of ontknopen'.
Wij hakken geen knopen door, dat moeten onze opdrachtgevers zelf doen, nadat wij voor hen duidelijk gemaakt hebben welke knoop of knopen er liggen.

‘Ruim denken’ past goed bij ‘ontknopen’. Doordat we als adviseurs een iets grotere afstand hebben tot de materie dan de opdrachtgever en vanuit een ruimer perspectief met ervaringen elders kunnen kijken, kunnen wij ontknopen wat de opdrachtgever soms zelf niet kan.

We doen uiteraard nog meer dan ontknopen, maar daarover een andere keer.

Laat een reactie achter