Spijtminimalisatie

Datum: 25-05-2011

Spijtminimalisatie

Mensen willen graag optimale beslissingen nemen. En zij willen achteraf zo min mogelijk spijt hebben van hun beslissing. Om dit te bereiken zullen mensen bij moeilijke keuzes eerst de uitersten laten vallen. Zo zullen zij bijvoorbeeld niet de duurste auto kopen, maar ook niet de kleinste. Op deze manier kunnen ze zichzelf achteraf altijd geruststellen over hun keuze. De auto is wel duur, maar er waren nog duurdere modellen. Of de auto is wel klein, maar er waren nog kleinere auto’s. Dit fenomeen wordt spijtminimalisatie genoemd. Er wordt ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit fenomeen, Casper Chorus is bijvoorbeeld onderzoeker spijtminimalisatie.

Ik vind dit soort psychologische fenomenen erg interessant. Zij helpen te begrijpen waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen. Bovendien levert het fantastische woorden op, zoals het woord spijtminimalisatie.

Ook bestuurders hebben met dergelijke psychologische fenomenen te maken. Zij moeten vaak moeilijke beslissingen nemen, waarbij zij een afweging maken tussen kosten en baten of tussen  prijs en kwaliteit. Ook bestuurders willen de optimale beslissing nemen. En ook zij zullen ernaar streven dat ze achteraf zo min mogelijk spijt hebben. Zij zullen bij beslissingen de uitersten als eerste laten vallen. De duurste optie valt dan af, evenals de optie die de slechtste kwaliteit met zich meebrengt.

Het menselijk gedrag en dus ook het gedrag van bestuurders kent vele wetmatigheden. In de workshop “de psychologie van het besturen” behandelen mijn collega Harco de Bruin en ik dergelijke psychologische mechanismes. Daarmee willen we bestuurders helpen om hun eigen gedrag en dat van anderen beter te begrijpen.

Laat een reactie achter