Summerschool voor hoogleraren en hun promovendi
Datum: 06-07-2008
Summerschool voor hoogleraren en hun promovendi
Vorige week waren 15 hoogleraren en 24 promovendi in Amersfoort 3 dagen bijeen om over de mores en sores van het onderzoeken en promoveren te spreken. Een prachtig initiatief van Jaap Boonstra, Léon de Caluwé, Rob van Eijbergen en Gerhard Smid.De groep promovendi bestond uit zo te noemen binnen en buiten promovendi.
Zij hebben gemeen dat ze onderzoek doen in het veld van het organiseren en veranderen. Het verschil is dat binnen promovendi via hun AIO-schap in de wetenschappelijke wereld werkzaam zijn. Terwijl buiten promovendi praktijkmensen zijn, die hun ervaringen willen systematiseren of hun impliciete kennis willen expliciteren. Ze doen onderzoek naast hun andere werk. Ik behoor tot de laatste categorie en heb afgelopen dagen veel lotgenotencontact gehad. Dat sterkt! Tijdens de 3 dagen is een veelheid aan onderwerpen de revue gepasseerd. Een greep uit de onderwerpen: methodologische vraagstukken, inhoudelijke vraagstukken, te stellen vereisten aan een proefschrift en de omgang tussen promotor en promovendus.
Zelf heb ik een kort overzicht gegeven van de 3 onderzoeken die ik achtereenvolgend heb gedaan/doe. Met als vraagstelling hoe kan ik hier chocolade van maken en het geheel samenbreien tot één proefschrift. De feedback die ik kreeg was: durf te kiezen! En maak die keuze op basis van praktische haalbaarheid, beoogde impact en eigen ambities. Dit zal vermoedelijk erin resulteren dat ik het onderzoek gericht op verandermanagement zal laten vallen en me volledig zal werpen op ‘de organisatieadviseur en het organisatieadvieswerk’.
Erg waardevol tijdens deze 3-daagse vond ik de discussies over het promotieproces en de raadgevingen van hoogleraren. Daarom ter afsluiting van dit weblog een aantal reflectievragen die – wie weet – behulpzaam kunnen zijn voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten:
- Wat zijn mijn fascinaties en aspiraties om onderzoek te doen?
- Hoe begeef ik me in het onderzoeksveld; wat zijn daarbij mijn belemmeringen?
- Kan ik expliciteren welke bijdrage ik tot het geheel doe en welke specifieke uitsnijding ik in mijn onderzoek maak? Waar begrens ik mijn onderzoek (wie sluit ik uit en waarom)?
- Hoe maak ik methodologische keuzen?
- Hoe pendel ik tussen theorie en praktijk?
- Wat is de aard van het onderzoeksproduct dat ik ga maken: kennisverwerving?, een leerproces?, handelingsperspectieven?
- Welke (werk)titel en ondertitel wil ik mijn proefschrift geven?
- Wat is de stopregel voor het onderzoek: wanneer is het genoeg?