Verkijken of verkeken op

Datum: 31-03-2011

Verkijken of verkeken op

Gisteravond onze eerste workshop over Strategie en scenarioplanning in de zorg gegeven. Deze workshop gaf ik samen met Paul van den Broek van BS Health Consultancy. Wij doen dit samen omdat  we elkaar in dit proces goed aanvullen. BS Heath Consultancy sterk in de analysetechnieken en wij als C3 adviseurs en managers goed in de procesbegeleiding en implementatie.

Onze deelnemers waren zowel bestuurders, directeuren als stafmedewerkers uit de zorg. Met deze workshops brengen wij hands-on advies, een down to earth benadering zonder opsmuk. Geen poespas, hoogdravende verhalen van adviseurs van ‘wij weten wat goed voor u is’, maar gewoon laten zien welke kennis voorhanden is, verbinding maken en onze ervaring delen.  Wat wij van onze deelnemers ervoor terug krijgen, is enthousiasme, inspiratie en hun denkbeelden hoe zij naar de ontwikkelingen van hun organisatie kijken.

Deze ingrediënten leverden voor mij een uitermate boeiende en interessante bijeenkomst op. Boeiend en interessant omdat elke deelnemer wel met een vraagstuk worstelt HOE goed handen en voeten te geven aan een strategie die voldoende sterk is en kan inspelen op de steeds sneller wisselende omgeving.  In de workshop lichtten we toe hoe scenarioplanning  uitkomst biedt om toekomstmodellen te bedenken aan de hand van onzekerheden en mogelijk tegengestelde ontwikkelingen. De cruciale vraag in scenarioplanning is “what if……..” . Het vier scenariomodel werd behandeld, waarbij twee onzekerheden met de grootste impact als basis worden genomen.  Aan de hand hiervan ontstaan vier scenario’s, die later onderdelen aanleveren voor een strategie die anticipeert op de veranderende omgeving.

Scenarioplanning is geen eenmalig gebeuren. Als organisatie zul je met regelmaat je strategie en scenario’s tegen het licht moeten houden, early warning signals inbouwen, om zo adequaat te kunnen anticiperen en je strategie te kunnen bijstellen.

Een belangrijk functie van scenarioplanning is, dat je daadwerkelijk met elkaar in gesprek komt over de strategie van de organisatie. Het is een interactief proces waar medewerkers worden verleid en uitgedaagd nieuwe ideeën aan te dragen en los te komen van vastgeroeste beelden. Het referentiekader van medewerkers wordt zo beïnvloed, andere werkelijkheden worden voorgesteld waardoor nieuwe inzichten worden verworven. De “ja maar…” vraag mag niet gesteld worden, eerder stimulerend “ja, en……..”.  Scenarioplanning genereert beweging en commitment in de organisatie.

Met verkijken in de toekomst, neem je verantwoordelijk voor het creëren van een nieuwe toekomst van de organisatie en voorkomt dat je straks moet zeggen dat je je hebt verkeken op…..!

Op 20 april a.s. geven wij onze tweede workshop, deze is al vol. Maar mocht je nu interesse hebben laat het me weten, we organiseren graag een volgende workshop.

Laat een reactie achter