Winst en verlies, zekerheid en risico
Datum: 10-07-2011
Winst en verlies, zekerheid en risico
Er is weer een interessant psychologisch experiment gedaan. Managers en bedrijfskundestudenten werd de volgende keus voorgelegd. Kies tussen alternatief A met een zekere winst van 500 euro of alternatief B met 50 procent kans op een winst van 1000 euro en 50 procent kans op niets. 84% van de managers en de studenten kiest dan voor alternatief A en dus voor zekerheid.
Vervolgens werd dezelfde groep de keuze voorgelegd tussen alternatief C met een zeker verlies van 500 euro of alternatief D met 50 procent kans op een verlies van 1000 euro en 50 procent kans op een verlies van 0. Zeventig procent van de managers en de studenten koos voor alternatief D.
De meeste managers kiezen dus voor de zekere winst en niet voor de kans om meer te winnen. Als het om verliezen gaat, maken zij een andere keuze. Zij kiezen niet voor het zekere verlies, maar nemen het risico om meer te verliezen.
Het kan voor bestuurders en managers nuttig zijn om op de hoogte te zijn van dergelijke psychologische fenomenen. Niet alleen om te begrijpen hoe je zelf keuzes maakt. Maar ook om te bepalen hoe je bepaalde zaken het beste aan de organisatie kunt presenteren. Als het om winst gaat hebben mensen de neiging om voor zekerheid te kiezen. Als er sprake is van verlies zijn zij bereid om meer risico te lopen.
In de workshop “psychologie voor bestuurders” behandelen mijn collega Harco de Bruin en ik dergelijke psychologische fenomenen. Meer informatie vindt u op onze website.