Wordt het ziekenhuis ooit beter?
Datum: 03-12-2007
Wordt het ziekenhuis ooit beter?
In de maandelijkse bijlage M van NRC Handelsblad van december staat een artikel van Marjoleine de Vos over het Kennemer Gasthuis. De auteur is op uitnodiging van het hoofd van de afdeling Heelkunde een paar dagen meegelopen op de afdeling. De uitnodiging was tot stand gekomen omdat het hoofd van de afdeling haar wilde laten zien dat een goede arts-patiënt relatie veel moeilijkheden zou kunnen voorkomen. (Dat deze dokter niet spreekt over een patiënt arts relatie zegt al heel veel.)
Het artikel heeft een positieve teneur. Dokters en verpleegkundigen (volgens het artikel de eersten meer dan de tweeden) doen heel erg hun best om goede zorg aan de patiënt te leveren. Halverwege het artikel begon ik bijna te geloven dat op deze afdeling alle problemen die zich in andere ziekenhuizen voordoen niet voorkomen.
Maar dan gaat het mis (of wordt het oprecht). De dokter zegt dat er veel goed gaat in de gezondheidszorg maar dat de echte problemen natuurlijk bij zorgverzekeraars, management en de administratieve ondersteuning liggen. (waar heb ik dat eerder gehoord?). Het administratieve personeel is –volgens de dokter- niet gemotiveerd omdat het in deeltijd werkt. Daardoor is het – opnieuw volgens de dokter – niet mogelijk dat een patiënt terugkomt bij zijn eigen behandelaar.
Een halve pagina verderop zegt het hoofd administratie dat het niet mogelijk is om de patiënt dezelfde dokter te laten zien, omdat de patiënten na drie dagen de uitslag van onderzoek willen horen en niet willen wachten tot dezelfde dokter pas over een week weer een keer spreekuur heeft.
De wens van de patiënt is dus een heel andere dan de dagindeling van de dokter. En de parttime werkende adminstratievelingen krijgen de schuld. Hoe zo staat de patiënt centraal?
Misschien moeten de dokters en de administratie eens aan tafel gaan zitten en zich afvragen wat de patiënt wil. En dan daar hun werk op organiseren.
Zolang dit soort dingen gezegd worden, wordt het ziekenhuis nooit beter.