Zorg zonder regels
Datum: 16-06-2011
Zorg zonder regels
Op Skipr las ik vandaag een interessant bericht. Stichting de Hoven, een ouderenzorginstelling, heeft op drie afdelingen alle regels afgeschaft (zie http://www.skipr.nl/actueel/id7857-stichting-voor-ouderenzorg-schaft-alle-regels-af.html). Deze instelling vindt dat regels, protocollen en beschreven processen tussen de zorgmedewerkers en de ouderen instaan. De regels staan een hogere kwaliteit van leven in de weg en maken dat zorgverleners minder plezier hebben in hun werk. Stichting de Hoven vindt dat ouderenzorg gaat over aandacht en mooie laatste jaren. Zij wil meer aandacht besteden aan de behoeftes van de cliënten, en daarmee hun welbevinden verbeteren. Ook wil zij de betrokkenheid van zorgverleners bij cliënten terugbrengen. Het afschaffen van de regels is een experiment, dat wordt begeleid door de Rijksuniversiteit Groningen.
Ik vind dit een heel interessant experiment. In een eerdere blog schreef ik al over de administratieve lastendruk en het effect dat dit heeft op hulpverleners. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek. Leidt het afschaffen van regels tot chaos of tot betere zorg? Merken de cliënten er wat van? Hoe kijkt hun familie ertegenaan? En wat is het effect op de zorgverleners?
Stichting de Hoven steekt met dit experiment haar nek uit. En dat is te prijzen. Misschien blijkt uit het onderzoek dat het afschaffen van regels tot slechte zorg leidt en dat de regels weer snel ingevoerd moeten worden. Dan nog was het onderzoek de moeite waard. Maar het kan ook blijken dat het afschaffen van regels tot betere zorg leidt. Ik acht die kans vrij groot. Als dat de uitkomst van het experiment wordt, dan dient dit experiment snel te worden uitgebreid naar andere instellingen en andere sectoren. Dan dienen ook andere instellingen hun regels te verminderen of af te schaffen. In dat geval kan dit experiment een eerste aanzet zijn tot de vermindering van de administratieve lastendruk, het vergroten van de aandacht voor de cliënten en het vergroten van het werkplezier van hulpverleners. Stichting de Hoven zet hem op! En houd zorgland op de hoogte van de resultaten.