Het libelle gevoel
Datum: 26-11-2006
Het libelle gevoel
Hoe doe je in de zorg aan marketing? Welke bewuste communicatie uitingen worden zoal gebruikt om de eigen kleur en geur bij de regionale bevolking en wellicht bij de toekomstige klandizie over te brengen en wat bereik je met die communicatie? Laten we eerst eens kijken welke reclame uitingen van zorgorganisaties we spontaan in het straatbeeld tegenkomen.
-Taxi busje met het logo en de naam van de zorginstelling.
-Een journalistiek stukje in het plaatselijke weekblad.
-Een flyer in de molen bij dokter, gemeentehuis, apotheek en bibliotheek. In deze flyers worden vaak specifieke diensten beschreven.
-Uithangbord of vlag met logo en naam bij locaties.
-De interne informatiekrant bij de instelling die breder verspreid wordt.
Wat doet deze reclame met mij? Hoe komt het bij mij binnen? Welk beeld wordt in mijn geest opgebouwd over deze zorgorganisatie? Ik moet zeggen dat ik vrij vlak reageer op de meeste uitingen die ik ken. Ik haal mijzelf enkele zorginstellingen voor de geest en kom dan tot de conclusie dat ik geen beeld en geluid krijg bij deze instellingen. Ik krijg er geen uitgesproken gevoel bij. Ik word er niet warm van. Een bezoek aan de website helpt meestal ook niet. Kretologieën zoals zorg op maat en de klant centraal doen mij niet veel. Als ik de vlag van een organisatie bij verschillende gebouwen zie wapperen, dan denk ik: “alweer een locatie van Z Zorg”. Waarschijnlijk koppel ik dan ook een aantal associaties aan die waarneming. Het is echter wel de vraag of dit nu de waarnemingen en de associaties zijn waar de toekomstige klanten op zitten te wachten, of dit nu inspeelt op latente behoeftes. Ik durf de stelling aan van niet. Volgens mij is er in de gezondheidszorg nog een wereld te winnen op het gebied van marketing en branding.
Wat dan wel? Wat is interessant voor zorgorganisaties om je mee bezig te houden? Hoe zet je dienstverlening op een goede manier in de etalage. Hoe werk je aan je imago? Hoe zorg je dat de merkbekendheid krijgt?
Verleiden is een belangrijk element in de strijd om de klant. Koppel zorg nu eens aan begrippen die te maken hebben met kwaliteit van leven. Creëer in je reclame uitingen een beeld van de levenskwaliteit die je als organisatie uit wil dragen. Geef de ontvanger van de boodschap een gevoel. Dat kan een Libelle gevoel zijn, maar ook een Golden Tulip gevoel. Het maakt mij niet uit, als er maar emotie aan te pas komt.