Mensgerichte zorg en bestuurlijke consequenties

Datum: 31-08-2009

Mensgerichte zorg en bestuurlijke consequenties

Mocht u na het lezen van mijn vorige blog geïnspireerd zijn maar nog de vraag hebben ‘hoe bereik ik dat medewerkers daadwerkelijk vragen gaan stellen aan patiënten’, begin dan allereerst vragen te stellen aan uzelf. Wil ik een mensgerichte zorgorganisatie, wat betekent een mensgerichte zorg, welke implicaties heeft het voor de organisatie, wat levert het op, wil ik me daar volledig aan committeren. Maar ook wat betekent het voor mij als bestuurder, wat moet ik laten zien en hoe ondersteun ik het middenmanagement en de professionals.

Aangenomen dat u op alle vragen een goed antwoord heeft gevonden en aan de slag wilt gaan, ….ga vervolgens vragen stellen aan uw middenmanagement, professionals en medewerkers. Zij weten wat er leeft in de organisatie, weten wat patiënten nodig hebben (ook al komt dat voort uit zorgzaamheid/kennis, het gaat erom dat dit wordt afgestemd op de eigen zorgbehoefte van en met instemming van de patiënt). Laat duidelijk zien wat u voor ogen heeft. Het is van groot belang dat de top van de organisatie duidelijk is in zijn denkbeelden/boodschap (strategie).

Mijn belangrijkste boodschap is dat door het gewoon te gaan doen, u zult ervaren hoeveel energie dit in de organisatie zal gaan genereren. Gewoon doen, maakt veel los, biedt (verrassende) oplossingen maar ook fouten. Wees niet bevreesd voor het fouten maken (niet bestraffen). De medewerkers (organisatie) worden daar allen maar wijzer van. Verzand alstublieft ook niet in opdrachten aan stafmedewerkers om een mooie beleidsnotities te schrijven. U weet allemaal hoe geduldig papier kan zijn en hoe vertragend het kan werken. Al dat papierwerk, het schiet allemaal niets op!

Een duidelijke aansprekende strategie, het doen, leren van fouten en doorgaan is mijn boodschap om mensgerichte zorg te gaan verwezenlijken. Het is een veranderoptiek in een nutshell.

Laat een reactie achter